تفاوت بریج دندان و ایمپلنت – آیا بریج خوب است؟

تفاوت بریج دندان و ایمپلنت دندان

بریج دندان و ایمپلنت دندان هر دو روش کاشت دندان هستند، اما تفاوت هایی با یگدیگر دارند با ما همراه شوید تا شما را با تفاوت های ایمپلنت دندان و بریج دندان آشنا کنیم.

برای انتخاب روش جایگزینی دندان خود دچار سردرگمی شده اید ؟ آیا بین روش بریج دندان و ایمپلنت دندان مانده اید؟ روش های متفاوتی برای جایگزینی و کاشت دندان وجود دارد.

بریج دندان چیست؟

بریج دندان روشی نسبتا قدیمی برای رفع بی دندانی می باشد. بریج دندان اینگونه است که با کمک دندان های کناری و قلاب شدن به دندان ها جای خالی دندان را پر می کند.

به طور کلی بریج تنها خود فضای خالی را درگیر نمی نماید. دندان های مجاور نیز برای این روش درگیر و در واقع تراش داده می شوند.

شاید برایتان سؤال باشد که روش بریج دندان برای چه افرادی مناسب است؟

طبق بررسی ها و نظرات پزشکان اینطور به نظر میرسد که تنها برای افرادی که دندان های مجاور فضای خالی دارای پرشدگی زیاد بوده و به طور کلی نیاز به روکش دارند مناسب است.

عکس بریج دندان
چگونگی روش بریج دندان

بریچ دندان چگونه انجام می شود؟

بریج دندان جهت درمان بی دندانی ساخته می شود و به این صورت است که با قرار گرفتن روی دندان های اطراف ناحیه بی دندانی به شکل یک پل قسمت بی دندانی را کامل می کند.

در بریج دندان برای پر کردن ناحیه بی دندان از دندان های کناری کمک گرفته می شود که این روش می تواند به دندان های کناری آسیب بزند. در ادامه انواع روش های بریج دندان را توضیح میدهیم.

در اغلب بریج ها، دندان های اطراف به عنوان پایه قرار میگیرند و دوطرف محل اتصال دندان های پایه روکش می شوند و بین این روکش دندانی بصورت مصنوعی روی ناحیه خالی قرا میگیرد.

برای معاینه رایگان و رزرو وقت مشاوره توسط متخصص ایمپلنت دندان دکتر صادق آقاجری، فرم زیر را تکمیل کنید تا با شما تماس بگیریم. 🙂

معاینه و مشاوره رایگان

* شماره خود را وارد کنید سپس روی دکمه رزرو وقت بزنید.

در بعضی موارد بریج به دندان های دو طرف توسط باله هایی رابط می چسبد و در برخی از مواقع، بریج دندان تنها از یک طرف پایه دارد و یکی از دندان های جانبی را درگیر می کند.

تفاوت بریج دندان با ایمپلنت زیاد است، انتخاب نوع درمان بین بریج و ایمپلنت کاملا به شرایط دهان و دندان شما بستگی دارد و نیازمند توصیه پزشک است. بریج دندان برای بعضی از افراد مورد استفاده قرار میگیرد.

تفاوت های بریج دندان با ایمپلنت باعث شده است که امروزه از بریج کمتر استفاده شود و بدلیل مزایای ایمپلنت دندان نسبت به بریج، درمان ایمپلنت دندان مطمئن تر و محبوب تر است.

اگر سن کمی دارید یا وضعیت دندان های شما مناسب و سلامت است، بهترین روش ایمپلنت دندان است.

 در صورت وجود بیماری خاص و یا عدم وجود استخوان کافی در محل مورد نظر، ممکن است پزشک، بریج دندان را تجویز کند. مقاومت و زیبایی ایمپلنت دندان بسیار بالاست و قابل مقایسه با بریج نیست.

تفاوت ایمپلنت دندان با بریج دندان بسیار است که در نوع درمان و همچنین مزایا و معایب با یکدیگر متفاوت هستند. هر دو این روش ها برای جایگزینی دندان از دست رفته است اما در نوع انجام کار با یکدیگر متفاوت هستند.

قیمت ایمپلنت دندان مطلب قیمت ایمپلنت دندان در سال 1401 را حتما بخوانید.

انواع ایمپلنت دندان مطلب انواع ایمپلنت دندان – معرفی 6 نوع ایمپلنت را حتما بخوانید.

عکس تفاوت بریج دندان با ایمپلنت دندان
تفاوت بریج دندان با ایمپلنت دندان

معایب بریج نسبت به ایمپلنت

  • تراش و آسیب به دندان های اطراف
  • تحلیل استخوان با گذشت زمان
  • تجمع مواد غذایی در زیر بریج دندان
  • فشار مضاعف و احتمال شکستگی دندان جانبی
  • طول عمر کمتر بریج و مقاومت پایین

 در روش بریج، دندان های جانبی که به عنوان پایه استفاده می شوند، مورد تراشیدن و آسیب قرار میگیرند. دو دندان پایه جلویی و عقبی، تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند.

پس از کشیدن دندان استخوان محل به تدریج تحلیل می‌رود. با بریج دندان استخوان ناحیه مورد نظر تحلیل می رود اما ایمپلنت دندان با پر کردن استخوان مانع تحلیل استخوان فک می شود.

بریج دندان اگر با دقت انجام نشود باعث ایجاد تجمع مواد غذایی در زیر روکش بریج می شود و عدم دسترسی برای تمیز کردن زیر بریج باعث بروز التهابات لثه و پوسیدگی دندان های مجاور شود.

در بریج دندان فشار مضاعفی به دندان های جانبی وارد می شود که در طی زمان باعث پوسیدگی، شکستگی و آسیب به دندان مجاور می شود.

آیا بریج دندان خوب است؟

همانطور که توضیح دادیم راه های مختلفی برای جایگزینی دندان وجود دارد که یکی از آنها بریج دندان است. بصورت کلی باید بگوییم که بله بریج دندان یک درمان برای جای خالی دندان است و مزایای خاص خود را دارد.

اما این درمان برای افراد خاصی خوب است، چراکه برای انجام بریج دندان همانظور که توضیح دادیم دندان های مجاور مورد فشار و درگیری قرا میگیرند و ممکن است دچار شکستگی و پوسیدگی قرار بگیرند.

توجه بریج دندان برای افرادی که دندان های جانبی آنها دارای پوسیدگی و پرکردگی زیاد است مناسب می باشد.

در این روش دندان های اطراف ناحیه مورد نظر طبق عکس زیر به جهت پایه مورد استفاده قرار میگیرند و برای اینکار سطح آنها تراشیده می شود تا قالب بریج بتوانید به وسیله پایه مخصوص بر روی آنها قرار گیرد.

به همین دلیل دندان های اطراف آسیب می بینند و در مرور زمان ممکن است دچار شکستگی و پوسیدگی بشوند به همین جهت درمان بریج دندان برای افراد خاصی خوب است.

تصاویر بریج دندان

دو مدل بریج دندان وجود دارد که در ادامه تصاویر انواع بریج دندان را با توضیح هرکدام قرار دادیم. نوع بریج دندان بر اساس وضعیت دهان و دندان و سن شما توسط متخصص انتخاب می شود.

بریج دندان
پایه های بریج دندان

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید پایه های مورد نیاز برای بریج دندان از پشت دندان ها بر روی دندان های جانبی نصب می شود و در وسط دندان های روکش بریج دندان قرار میگیرد.

این پایه اتصال به دندان های جانبی در آینده ممکن است باعث ایجاد پوسیدگی شود همچنین به دلیل وارد شدن فشار مضاعف به دندان های اطراف باعث شکستگی می شود.

به همین دلیل یکی از تفاوت های اساسی بریج دندان با ایمپلنت دندان همین احتمال آسیب دیدگی دندان های کناری است.

بریج دندان
تراشیدن دندان های جانبی برای بریج

در این مدل از بریج دندان همانطور که در تصویر می بینید، دندان های جانبی باید روکش شوند تا بتوانند کار پایه بریج دندان را انجام دهند. دندان های برای روکش شدن میزان زیادی تراش میخورند و همانطور که می بینید به میزان زیادی کوچک شده اند.

بعد از تراشیدن دندان های اطراف روکش بریج دندان به همراه پایه های آن ساخته می شود و بر روی دندان های اطراف چسبانده می شوند. این تراشیدن دندان های باعث آسیب و سست شدن دندان می شود.

مراحل بریج دندان چگونه است و چقدر طول میکشد؟

مراحل بریج دندان معمولا 2 الی 3 هفته زمان می برد که در 2 الی 4 جلسه درمانی انجام می شود. در ادامه به ترتیب مراحل بریج دندان را توضیح می دهیم.

در مرحله اول و پس از معاینه باید نوع بریج دندان و قالبگیری انجام شود، در جلسه اول دندانپزشک با انتخاب و تشخیص بهترین نوع بریج دندان ، قالبگیری برای بریج دندان موقت را انجام می دهد و تا آماده شدن بریج دندان اصلی از این قالب استفاده کنید.

مراحل بریج دندان در 2 هفته انجام می شود و در برخی موارد تا 3 هفته نیز طول میکشد.

در همین جلسه با توجه به نوع بریج انتخاب شده، دندان های اطراف باید آماده شوند و تراش میخورند تا پس از آن قالبگیری انجام شود. بعد از آماده شدن وضعیت دندان ها، قالب اصلی گرفته می شود و به لابراتوار دندانسازی ارسال می شود.

در مرحله بعدی که حدودا بعد از 10 الی 15 روز قالب اصلی آماده می شود، مرحله جایگزینی و نصب بریج دندان اصلی است. در این مرحله با برداشتن قالب قبلی و قراردادن پل دندانی کار شما به اتمام می رسد و بریج دندان انجام می پذیرد.

عکس بریج دندان و ایمپلنت دندان باهم
تفاوت بریج دندان با ایمپلنت

طول عمر بریج دندان

بریج های دندانی طول عمر متوسطی دارند. طول عمر بریج دندان حدودا 7 الی 10 سال است که مراقبت و بهداشت فرد در این مدت اهمیت و تاثیر زیادی دارد.

بریج دندان دقیقا مانند دندان طبیعی نیازمند مراقبت و رسیدگی است و برای طول عمر بیشتر باید بدرستی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. اگر با حوصله و دقیق مسواک نزنید و اطراف بریج مواد غذایی بماند، به مرور دندان های اطراف آن می پوسد.

به طور معمول طول عمر بریج دندان 10 سال است که با بهداشت و نگه داری درست می توانید طول عمر را افزایش دهید. با مسواک زدن صحیح و نخ دندان باعث افزایش طول عمر بریج دندانی می شوید.

4.6/5 - (60 امتیاز)

جستجوی کاربران برای این مقاله :