عوارض ایمپلنت دندان (خطرات+پیشگیری)

عوارض ایمپلنت دندان

عوارض ایمپلنت دندان مانند تمامی درمان های دندانپزشکی وجود دارد و مهمترین نکته این است که با خطرات احتمالی و عوارض ایمپلنت دندان آشنا باشید تا آگاهی کاملی از درمان کاشت دندان و عوارض آن پیدا کنید.

ایمپلنت دندان روشی محبوب و مطمئن برای کاشت دندان است که بدلیل جراحی ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد و در ادامه نکات مهم و راه های پیشگیری از عوارض ایمپلنت را بیان میکنیم.

عوارض ایمپلنت

عوارض ایمپلنت چیست؟

عوارض ایمپلنت یا Implant complications : هر درمانی درکنار کمکی که به ما میکند عوارضی را نیز دارد که برخی از این عوارض طبیعی هستند و برخی دیگر نیز عوامل مختلفی دارند و باید راه های پیشگیری از این عوارض را بدانید.

عوارض ایمپلنت دندان نیز از این قضیه مستثنی نیست و در کنار مزایایی که دارد و در کاشت دندان به ما کمک میکند اما عوارض و خطراتی نیز دارد.

• عوارض طبیعی و عمومی
  • عوارض ابتدایی بعد از جراحی ایمپلنت
  • عوارض ایمپلنت دندان در دراز مدت و طولانی

قبل از مطالعه عوارض ایمپلنت پیشنهاد میکنیم حتما مقاله قیمت ایمپلنت دندان را مشاهده کنید و از قیمت ایمپلنت در تهران و ضمانت ویژه دندانپزشکی آیریک مطلع شوید.

قیمت ایمپلنت دندان مطلب قیمت ایمپلنت دندان 1401 را حتما مطالعه کنید.

عوارض طبیعی و عمومی ایمپلنت دندان

برخی از عوارض ایمپلنت دندان طبیعی هستند و بعد از جراحی ایمپلنت معمولا این عوارض بوجود می آیند که نگران کننده نیستند و براحتی جلوگیری می شوند.

احساس درد و تورم در ناحیه ایمپلنت

این درد تا 5 الی 10 روز بعد از جراحی کاملا طبیعی است و با قرص مُسکن آرام میشود.
عوارض ایمپلنت دندان خونریزی

مقداری خونریزی تا 48 ساعت بعد

اگر مقدار خونریزی ناچیز باشد و تا 1 الی 2 روز بعد تمام شود عوارض طبیعی است.

این عوارض ایمپلنت دندان که گفتیم جزو عوارض طبیعی بلافاصله بعد از جراحی ایمپلنت دندان هستند که جای نگرانی ندارند و اگر شرایط بالا را داشته باشند کاملا طبیعی است و نباید نگران باشید.

اما اگر مدت زمان و میزان این عوارض بیشتر شود و مثلا خونریزی شما بیش از حد باشد یا تورم و درد بعد از مدت ذکر شده تمام نشود باید حتما پزشک خود را مطلع کنید.

عوارض بعد از جراحی ایمپلنت

عوارض دیگری بعد از جراحی ایمپلنت ممکن است مشاهده شود که در این بخش آنها را ذکر میکنیم این عوارض برای برخی از افراد بوجود می آید و در برخی دیگر نیز این موارد بروز نمیکند.

آلرژی عوارض ایمپلنت

بروز حساسیت و آلرژی

افرادی که آسم و مشکل تنفسی و ریه دارند معمولا باید به این نکته توجه کنند.
عوارض ایمپلنت تورم لثه

تورم لثه همراه با درد

بعد از جراحی ممکن است تا چند روز در ناحیه مورد نظر تورم و درد لثه داشته باشید.

عوارض بعد از جراحی ایمپلنت دندان نیز طبق موارد بالا می باشد و به میزانی که گفته شد طبیعی است اما اگر بیشتر شد باید هرچه سریعتر به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین ممکن است گاها بعد از جراحی ایمپلنت دچار کمی سردرد شوید که با یک قرص مسکن رفع می شود و جای نگرانی ندارد.

عوارض ایمپلنت دندان در دراز مدت

برخی از عوارض ایمپلنت در دراز مدت و بعد از گذشت چند هفته بروز میکنند و این عوارض بسیار مهم هستند که باید بررسی شوند و این عوارض را جدی بگیرید.

عوارضی که در دراز مدت بوجود می آیند باید جدی گرفته بشوند زیرا عوارض کوتاه مدت و طبیعیه ایمپلنت دندان در بازه زمانی بعد از جراحی ایمپلنت تا حدودا 10 روز بعد ادامه پیدا میکنند.

عوارض دراز مدت ایمپلنت
عوارض ایمپلنت

عوارض ایمپلنت در دراز مدت موارد زیر هستند:

• بروز عفونت لثه و ادامه خونریزی
  • افتادن روکش ایمپلنت دندان
  • درد در ناحیه سینوسی و مشکلات تنفسی
  • احتمال بروز لق شدن پایه ایمپلنت و دندان جانبی

ایمپلنت دندان اگر بصورت اصولی و توسط متخصص ایمپلنت دندان باتجربه انجام شود جزو درمان هایی با کمترین عوارض در دندانپزشکی است که به همین دلیل پرطرفدار شده است.

حال ابهاماتی در خصوص سرطان زا بودن ایمپلنت دندان وجود دارد که در ذهن اکثر مراجعه کنندگان به دندانپزشکی آیریک در تهران می باشد. در ادامه به این موضوع می پردازیم که آیا ایمپلنت دندان سرطان زا است یا خیر؟

ایمپلنت دندان فوری (یکروزه) مطلب قیمت ایمپلنت فوری را حتما مطالعه کنید.

آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود؟

باوجود اینکه همیشه متخصص ایمپلنت دندان دکتر صادق آقاجری این اطمینان را به مراجه کنندگان عزیز میدهد که هیچگونه نگرانی در خصوص ابتلای به سرطان با ایمپلنت دندان نداشته باشند، اما این سوال مطرح است که :

آیا ایمپلنت دندان باعث سرطان میشود یا خیر؟

کارسینومای دهانی نوعی از سرطان است که در سلول هایی سطحی و میانی پوست بوجود می آیند. به همین دلیل افرادی که نیازمند کاشت ایمپلنت دندان هستند و از آنجایی که جراحی ایمپلنت بر روی این سلول ها انجام می شود، ابهام دارند که ایمپلنت دندان باعث سرطان می شود.

باید به این نکته توجه داشته باشید که این سرطان اکثرا در بین افرادی که سیگار یا مشروبات الکلی زیاد مصرف میکنند بوجود می آید و سالانه حدودا 60 هزار مورد از این سرطان گزارش می شود.

آیا ممکن است با ایمپلنت دندان دچار سرطان شویم؟

با قطعیت میگوییم خیر. عوارض ایمپلنت دندان هیچ ربطی به ایجاد سرطان ندارد و طبق مطالعاتی که توسط دانشمندان انجام شده است، ایمپلنت دندان هیچ ارتباطی با سرطان ندارد.

باتوجه به تحقیقات زیادی که طی سالیان بسیار توسط ژورنال ایمپلنتوری آمریکا صورت گرفته است، درصد ابتلا به بیماری با ایمپلنت دندان 0.00017 است که تقریبا صفر می باشد.

روش های پیشگیری از عوارض ایمپلنت

برای پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان بهتر است نکاتی را رعایت کنید که در ادامه تویح می دهیم.

1- انتخاب متخصص ایمپلنت دندان باتجربه

یکی از مهمترین عوامل در موفقیت ایمپلنت و جلوگیری از عوارض آن ، انتخاب متخصص ایمپلنت با تجربه و مجرب است.

2- رعایت نکات پزشک متخصص و مراقبت

متخصص ایمپلنت دندان نکات و مواردی را به شما میگوید که باید همه آنها را بدرستی و کامل رعایت کنید تا دچار عارضه نشوید.

3- بیماری های زمینه ای و اطلاع به پزشک

اگر دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت – بیماری های قلبی عروقی – پوکی استخوان و … هستید حتما پزشک خود را آگاه کنید.

4- اعتیاد و مصرف زیاد دخانیات

بیشترین دلیل ایجاد عارضه های ایمپلنت دندان و عدم موفقیت آن امروزه اعتیاد و مصرف دخانیات و همچنین مشروبات الکلی است که باعث عدم موفقیت ایمپلنت دندان می شود.

4.2/5 - (54 امتیاز)

جستجوی کاربران برای این مقاله :