بهداشت دهان و دندان – معرفی 6 روش راحت و موثر

سلامت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان یکی از نکات مهم در حفظ سلامتی بدن است. درک این موضوع که سلامت و بهداشت دهان و دندان چقدر می تواند به سلامت کلی بدن و آرامش شما تاثیرگذار باشد، می تواند به شما در حفظ و اهمیت بیشتر به دهان و دندان کمک کند.

باکتری ها و میکروب های بوجود آمده در دهان و دندان که ناشی از عدم نظافت و بهداشت دهان و دندان می باشد بسیار خطرناک هستند و ازدیاد و حاد شدن میکروب های دهان و دندان عواقب جبران ناپذیری را برای بدن ایجاد میکند.

بهداشت دهان و دندان
سلامت و بهداشت دهان و دندان

تجمع باکتری ها بر روی دندان ها و لثه باعث ایجاد التهاب و عفونت می شود و سیستم ایمنی بدن دست بکار می شود و واکنش نشان می دهد.

با افزایش میزان میکروب لثه عفونت میکند و نیازمند درمان های شدید دندانپزشکی می باشد که با نام پریودنتیت شناخته شده است.

افزایش التهاب و عفونت لثه ها باعث ایجاد سستی و تغییر شکل در لثه ها و استخوان های فک می شود که مشکلات دندانی شدیدی را ایجاد میکند و سردرد های عجیب و طولانی ایجاد میکند.

مراجعه منظم به دندانپزشکی سالی 2 بار

یکی از مواردی که در جوامع پیشرفته رعایت می شود و باعث بهبود سبک زندگی ، سلامت و بهداشت دهان و دندان افراد شده است، مراجعه و چکاپ منظم دندان ها توسط دندانپزشک است.

این نکته بسیار مهم است که با رعایت تمامی مواردی که در ادامه ذکر کرده ایم بازهم ممکن است دندان های شما دچار مشکل بشوند به همین دلیل مراجعه سالیانه 2 بار به دندانپزشک برای چکاپ ضروری است.

ویزیت و معاینه در دندانپزشکی آیریک رایگان است و بهترین فرصت برای شما عزیزان از طریق فرم زیر می توانید از ویزیت رایگان بهره مند شوید 🙂

معاینه و مشاوره رایگان

* شماره خود را وارد کنید سپس روی دکمه رزرو وقت بزنید.
عکس مسواک زدن
مسواک زدن

نکات مهم برای بهداشت دهان و دندان کودکان و بزرگسالان

دانلود PDF بهداشت دهان و دندان با علم امروز دندانپزشکی

1- مسواک زدن را فراموش نکنید.

بهترین راه برای رعایت بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری های دهان و دندان و پوسیدگی دندان ها مسواک زدن است که باعث می شود باکتری ها از روی دندان ها پاک شوند.

روزانه سعی کنید که حداقل دوبار مسواک بزنید یک بار بعد از وعده ناهار یکبار هم قبل از خواب شب که ضروری است. زیرا باکتری ها شبانه شروع به فعالیت میکنند.

2- درست مسواک زدن مهم است.

همانطور که مسواک زدن مهم است، درست مسواک زدن هم مهم است. برای درست مسواک زدن باید توجه داشته باشید که تمامی جهات دندان ها را مسواک بزنید و از همه جهات دندان ها پاک شوند.

حرکت دورانی و همچنین از بالا به پایین مسواک بر روی دندان ها خیلی مهم است. صحیح مسواک نزدن باعث می شود که دندان ها پاک نشوند و به مرور زمان باعث پوسیدگی شود.

پوسیدگی دندان به دلیل عدم رسیدگی و نادیده گرفتن باعث می شود که یک دندان به طور کامل از بین برود و سلامت دهان و دندان را به خطر بیندازد.

همچنین با از دست رفتن دندان نیازمند کاشت ایمپلنت دندان می شوید که درمانی به مراتب هزینه بر تر و طولانی تر است در صورتی که با رسیدگی بموقع می توانید پوسیدگی را با هزینه بسیار کم و زمان نیم ساعته انجام دهید.

بیشتر بخوانید مطلب قیمت ایمپلنت دندان 1402 را حتما مطالعه کنید.

مسواک زدن زبان
مسواک زدن زبان

زبان برای سلامت و بهداشت دهان و دندان مضر است !

زبان عامل پوسیدگی دندان ها و بوی بد دهان در هنگام صبح است.

زبان در معرض برخورد با مواد غذایی است و در طول روز مواد غذایی به پرزهای روی زبان گیر میکنند. درست است که میزان این جرم و باکتری روی زبان کم است.

اما همین باکتری ها باعث می شود محیط دهان و دندان ها آلوده بشوند. بنابراین مسواک زدن زبان نکته مهمی است که باید در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید برای مشاهده مقالات تحقیقاتی برای بهداشت دهان و دندان اینجا کلیک کنید.

3- مسواک روی زبان را فراموش نکنید.

یکی از موارد دیگر برای بهداشت دهان و دندان این است که بهتر است بعد مسواک زدن دندان ها، مسواک را به آرامی روی زبان به صورت مورب بکشید تا کل سطح زبان تمیز و پاکیزه شود.

قطعا مشاهده کرده اید که بعد از نوشیدنی های رنگی و یا آبنبات و کاکائو، زبان شما به رنگ مواد خوراکی در می آید و این ها همان مواد غذایی هستند که باید با مسواک از روی زبان پاک شوند.

این مواد روی زبان باعث مشکلات گوارشی و دندانی می شود همچنین بروز بوی بد دهان دور از انتظار نیست.

نخ دندان
نخ دندان

نخ دندان را جدی بگیرید !

4- نخ دندان را هرگز فراموش نکنید.

اکثر افراد استفاده از نخ دندان را ضروری نمیدانند و همین امر موجب پوسیدگی دندانهایشان می شود. مواد غذایی به جا مانده در بین دندان ها فقط با نخ دندان خارج می شوند و در غیر اینصورت باعث پوسیدگی می شوند.

نخ دندان به کاهش جرم بین دندان ها کمک می کند و از التهاب لثه جلوگیری میکند. استفاده 1 الی 2 بار نخ دندان در طول روز و در هنگام خواب ضروری است و برای داشتن دندان هایی سالم مهم است.

صحیح انجام دادن نخ دندان یکی دیگر از مواردی است که باید رعایت کنید تا باعث بروز مشکل نشود. نخ دندان غیرصحیح می تواند مواد غذایی را به زیر لثه ببرد و باعث بروز مشکل پوسیدگی و یا التهاب لثه شود.

5- نوشیدن آب زیاد در طول روز

نوشیدن آب یکی از نکات مهم بعد از هر وعده غذایی است. بهتر است بعد از میل کردن غذا حدودا 5 الی 10 دقیقه بعد یک لیوان آب داخل دهان خود بگردانید تا تکه های غذا از لای دندان ها خارج شود.

همچنین تامین آب بدن به اندازه کافی و هیدراته بودن بدن یکی از نکاتی است که اسیدی شدن فضای دهان را کاهش می دهید و شروع پوسیدگی را به تعویق میندازد.

سلامت دهان و دندان
سلامت دهان و دندان

آب و نمک مخلوطی معجزه برای سلامت دهان و دندان

آب و نمک از گذشته تا کنون برای مصارف بهداشتی و درمانی توصیه شده است و در ادیان مختلف نیز به این مورد اشاره شده است. نمک به علت خاصیت ضد عفونی کننده ای که دارد یکی از بهترین مواد پاک کننده برای دندان ها است.

6- آب و نمک را فراموش نکنید

با قرقره کردن مخلوط آب و نمک ملایم با آب ولرم یکی از بهترین ضد عفونی کننده ها برای بعد از مسواک زدن و نخ دندان کردن است که توصیه می شود حداقل یک روز در میان و در هفته 3 بار انجام شود.

نمک موجود در این مخلوط باعث از بین رفتن باکتری های بسیار ریزی و ضدعفونی آنها می شود که بعد از مسواک زدن و نخ دندان باقی می مانند و دیده نمی شوند اما به مرور زمان و گذشت سالیان دراز باعث بروز پوسیدگی و التهابات لثه می شوند.

ضمن اینکه استفاده از آبنمک به غیر از سلامت دهان و دندان باعث جلوگیری از سرماخوردگی نیز می شود و به مرور زمان بدنی مقاومتر در برابر سرماخوردگی خواهید داشت.

4.9/5 - (71 امتیاز)

جستجوی کاربران برای این مقاله :